Kerja…

Assalamualaikum semua…
Kaifahalukum?

Entry 1:

Aku baru kembali dari Genting. Kat sana 4 a couple of days. Alhamdulillah… may be this is my last outstation as ENC employee…Pagi semalam… sebelum bertolak ke Genting, dapat satu panggilan yang membawa khabar gembira… aku berjaya dlm interview dgn Siemens 2 minggu lepas. Alhamdulillah… aku belum pernah gagal interview stakat nie… dan aku memang konfiden akan dapat kerja ni… Alhamdulillah.. Allah is Great. Maka… akan bertukar kerja lagilah aku… 3 jobs in less than a year… what an achievement… huhuhu… well.. that means increment in salary also la… Alhamdulillah again. Insya Allah… kali ni aku akan lama kat Siemens… company besar… stabil… so.. Insya Allah income pun stabil… bolehlah aku tumpukan perhatian untuk membina ‘rumah’ yang stabil plak 😀

Entry 2:

Mmm… walaupun aku hampir pasti akan meninggalkan kerja aku skarang… namun aku belum sempat nak cerita apa sebenarnya yang aku buat kat ENC. In-building cellular coverage? Ape tu? Ramai yang tanye… even engineering people pun ramai yang tatau benda tu wujud. Apatah lagi mak aku… yer dak? Dalam family aku… aku bukanlah anak lelaki yang lasak atau nakal… so… bila aku bagitau kerja aku ni pasang antenna dalam bangunan kat mak aku… terkejut dia.. “Bolehker Din panjat tinggi2 pasang antena Din?” ,mm.. macamtula la lebih kurang soalan mak aku… caner aku nak terangkan kat dia.. bukan itu kerja engineer :).

Anyway… nak ceritakan ape yang aku buat.. untuk u all sumer faham… especially those who did not come from engineering backgrounds.. mungkin susah sket la…
Sesape yang ada basic in GSM, tahu GSM architecture, mungkin senang sket la. To put it in simple words.. There is a need for in-building radio sites… because of two main things; coverage and capacity.
So, apa yang aku buat kat ENC… is providing solutions to telco operators with the best design to meets their needs and requirement. Bila design dah siap… telco dah setuju… installation dah siap.. maka.. akan adalah benda macam ni kat site tu…


what is this??? oo… indoor antenna… ingatkan mangkuk ape la tadi :> Posted by Hello

(aku letak gambar ni atas permintaan seseorang yang nak sangat tahu apa yang aku buat 🙂 )

Itu adalah satu contoh omni-directional antenna yang korang sumer boleh jumpa di banyak tempat… shopping mall, hotel etc. So.. kalau korang pergi mana2.. cuba la pandang2 syiling… nampak benda tu…itulah indoor antenna namanya.

Well, nampak gayanya jodoh aku dengan in-building design ni tak lama… I love the job… certainly will miss it.. but I’ll never miss the company… kui kui kui :D.

Anyway… Apa yang akan aku buat lepas ni masih very related dengan kerja aku sekarang. My new post will be BSS Commissioning & Support Engineer. Sesaper yang faham GSM akan tahu ape itu BSS dan kaitannya dengan apa yang aku buat sekarang. My future customers masih lagi the telcos. Welcome a new challenge !!!

Adios ~

Tinggalkan Jawapan

