My career path

gsm.JPG

Mmm… ape kejadahnyer Mudin letak benda tu kat blog dia ni? Mesti korang sumer heran kan 😀

Actually… dari semalam lagi… aku bolehlah dikatakan berada ‘in a very good mood’ :D. Very good mood… nape yer? Teruskan membaca 😉

Alhamdulillah, seperti yang aku nyatakan dlm posting aku sebelum ni, semalam aku ada interview with my bosses for performance review. Alhamdulillah… effective 1st April 2005, I will be confirmed as employee of Siemens Malaysia Sdn. Bhd. Ada increment ker tak? That.. I still have to wait for the confirmation letter… but anyway.. I’m really happy. Actually, inilah kali pertama aku ‘confirm’ kat mana2 company walaupun dah setahun setengah aku kerja… tu ler.. suke sangat lompat 😛

My career path… bermula di Benua Sains… sempat selama 6 bulan (3 bulan sebagai trainee & 3 bulan sebagai sales engineer). Bermula pertengahan Mac 2004, aku membuka lembaran baru dalam hidup aku, menceburi bidang telekomunikasi dengan ENC, dimana aku mula berjinak dengan GSM network sampai sekarang. Aku letak gambo kat atas tue… sebenarnya ada cerita disebaliknya… dan cerita ni memang boring.. especially for those yang tatau langsung pasal GSM. Tapi aku nak ceta jugak… sebab.. even my future wife don’t understand what actually I’m doing… and I’m trying hard now.. to make her understand :D. Ini tak… kalau aku cakap “Nanti abg tak buat BTS commisioning dah.. pindah ker RC plak.. nanti banyak kena standby”. She don’t know what I’m talking about… seems like I come from a different planet :D.

Actually… nak faham kerja aku.. kena la faham GSM. Sebab tu aku letak gambo kat atas tue. Masa kat ENC dulu… aku buat ‘Inbuilding Cellular coverage design’. Dalam bahasa mudah… design mobile coverage dlm bangunan. So, at the time.. my work is at RSS (Radio Subsystem). Refer no. 1 yang aku letak kat gambar tu. I know a few of my frens buat kerja tu sekarang… so cane? Boleh ker buat design?.. you know who you are ;). Actually aku minat buat design ni… tapi ENC.. uhu… bila boss aku nak ‘confirm’ aku.. selamba jek cakap “Please don’t confirm me first”. Seminggu lepas tu.. terus hantar surat resign…

So.. aku pun joinlah Siemens.. as BSS Commissioning & Support Engineer. Apa yang aku buat? Actually namanya pun dah self-explanatory. Commision BSS la… yang mana terdiri dari 3 component… (refer kat gambo tue… kite kat no. 2 skang :D). Tapi memandang aku ni baru.. bersama 4 lagi commissioner (panggilan utk kami) yang masuk sama ngan aku.. kitorang hanya commission BTS sahaja… BSC and TRAU are much complicated and hard to commission.

Baru 6 bulan buat BTS commissioning… Insya Allah bermula April ni… aku dan sorang lagi commissioner… akan diberikan extra responsibility as Radio Commander & Switch Commander. (kita kat no. 3 skang). Radio Commander ni… monitoring all activities in BSS… (operation & maintenance). CS plak.. utk MSC. So.. ini bermakna .. aku akan berpeluang utk. belajar semua benda dlm GSM skang… it is very challenging with a lot more responsibility… but I’m happy… it shows that my bosses had believe in my ability. At the same time… I may still be needed to commission BTS, in case extra commissioner is needed.

Nature of work… bezanya.. kalau jadik commissioner… kena banyak pergi site la… hari2 dok dlm keta jek… as RC… tak banyak berjalan… station kat Subang Hitech ( DiGi) – lupe nak cakap.. aku buat ni utk network DiGi- cuma.. kena banyak standby.. kerja shift.. dan mungkin kena kerja malam.

Nanti la… aku sambung ceta aku on pro and kons antara 2 kerja tu… dah panjang sangat… pening kang 😀

So sayang… caner? Faham ker? 😛

Satu Respons

  1. […] Radio Commander (RC) down lebih 2 jam, menyebabkan kerja aku tergendala selama itu jugalah.  Oh ya, kalau kamu nak tahu apa itu RC, baca di sini. […]

Tinggalkan Jawapan

