Anda mahu berfikir?

Anda mahu berfikir? Mari kita renungkan.

Hamka menulis di dalam ‘Falsah Hidup’ nya :

Setengah Hukama telah ditanya: “Apakah bukti orang berakal?” Jawab beliau: “Perkataannya tidak banyak yang tidak berguna”.
Orang bertanya pula: “Kalau kita tidak mendengar perkataannya,hanya dari jauh sahaja terdengar namanya, bagaimana pulakah tandanya?” Dijawab beliau: “Dengan tiga perkara, pertama dengan mengenal utusannya. Kedua membaca tulisannya, ketiga dengan menilik hadiahnya. Utusannya bayang-bayang dirinya, suratnya menunjukkan susunan fikirannya, hadiahnya menunjukkan timbangan. Maka lebih kurangnya ketiga perkara itu, adalah ukuran orangnya”.

Wait… wait, don’t get me wrong! My previous posting is not intend to attack Akademi Fantasia or Malaysian Idol or whatever. I just simply giving examples. And I 100% agree with Mr. John Nash @ Imin (perasan :P) posting at http://imin83.blogspot.com .

Merujuk kepada tulisan Hamka di atas, orang yang berakal itu – mereka yang perkataannya tidak banyak yang tidak berguna. Bukankah itu yang disarankan oleh agama kita? Diam itu lebih baik daripada banyak bercakap, kerana jika banyak bercakap kita akan lebih cenderung kepada dosa2 oleh lidah seperti menipu, mengumpat, mencarut etc. Dan diam bukan sebarang diam, jadilah diam orang yang berfikir!!!

Persoalannya.. memetik kak iena, “Mcm mana nak suh org mematangkan fikiran dan berfikir bende yg lebih berfaedah? Tu kita kena cari jalannya.”

Wassalam.

Najmuddin Yusoff,
2.02 A.M, 12 July 2005
DiGi Radio Commander, Subang Hitech.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: