Tikus membaiki labu

Tikus membaiki labu. Orang tua manalah agaknye yang pernah melihat seekor tikus ‘membaiki’ labu dan akhirnya mendapat ilham utk mencipta peribahasa tersebut. Kalau betullah dia pernah melihat tikus tersebut, aku yakin bukan niat tikus itu ingin ‘membaiki’ labu, mungkin lebih tepat niatnya adalah ingin MAKAN labu, kerana labu bukan untuk dibaiki tapi untuk dimakan!!!. Dan kalau betul pun labu itu telah rosak/buruk/busuk, memang tak boleh nak baikinya, apatah lagi tikus, manusia yang berotak pun tak boleh nak baiki labu! Oleh itu, tidak adil dan tidak tepat untuk kita menggunakan peribahasa ‘seperti tikus membaiki labu’ seperti yang kita gunakan sekarang.

Yang lebih tepat aku rasa ialah peribahasa ini:

Seperti Pak Lah merombak kabinet, atau
Seperti Samy membaiki jejambat … – you name it, MRR2? Lebuhraya Bertingkat? –

Tikus yang sememangnya tidak berniat untuk membaiki labu tersebut sama sekali tidak boleh disamakan dengan Pak Lah yang cuba membuat apa yang aku tak faham dengan kabinetnya itu. Apatah lagi dia terus menyimpan Samy yang tak habis-habis dengan jambatan-jambatannya. Belum disebut lagi Puan AP dll. Oh ya… Dato’ Pa – Menteri Pengajian Tinggi? Kalau Kelate tak dapat universiti lagi tatau lah aku. Apa lagi Dato’ Pa, universiti sebijik kat Jeli, ada berani? Bukit Jering ker.. lagi bagus ;). Sesungguhnya benda yang dah busuk/buruk, macam kabinet Pak Lah, opss.. macam labu, tak boleh diperbaiki lagi, humban saje ke laut!

Mudin001: Guna teTIKUS setiap hari.

Advertisements

Satu Respons

  1. babi hutan

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: