Bodoh

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I’m not sure about the former.

– Albert Einstein

Advertisements

10 Respons

  1. Stupid is as stupid does- Forest Gump
    Lagi satu bodoh ialah orang yang mencipta teori yang membolehkan US mencipta bom Atom lepas tu menyesal.

    untuk rekod, einstein ni yahudi.

  2. Orang yang mencipta teori yang membolehkan US mencipta bom Atom lepas tu menyesal tak bodoh. US yang mencipta bom Atom pun tak bodoh. Yang bodoh pada pendapat saya ialah orang yang menggunakan bom Atom tu untuk kepuasaan nafsu syaitan. Katakanlah Ahmad dari Malaysia dapat mencipta bom buatan angin yang mampu menghancurkan pemimpin yang bernafsu syaitan dan mampu mempertahankan Malaysia dari serangan pemimpin tersebut. Adakah Ahmad bodoh?

    untuk rekod, dalam surat beranak Ahmad tertera Islam sebagai agamanya. (Adakah kita ini Islam atau hanya sekadar official data in our identity card? Adakah Einstein tu yahudi atau sekadar his data in his birth certificate?)

    Lastly, bodoh ke tidak orang yang mengata orang lain bodoh? Fikirkan.

  3. Setiap manusia ada kebodohan masing-masing. Aku juga. Contoh; aku bodoh memasak.

    Einstein juga pasti ada kebodohannya!

    Namun, orang yang paling bodoh ialah orang yang tak sedar dia bodoh!

  4. Einstein bodoh sebab dia terlupa (atau saja buat2 lupa) letak satu pemalar dalam teori bom atomnya. sebab tu teori bom atom dia membawa malapetaka kat dunia ni.

  5. Memang manusia biasa ada kebodohan masing-masing. Ahmad bodoh kerana tak dapat hasilkan kek dari bomnya tetapi dia tak bodoh dalam menghasilkan bom buatan angin. Eistein juga tidak bodoh kerana teorinya tapi mungkin dia bodoh memasak.

    Katakanlah Ahmad dapat formula E=m2c3 yang boleh menghancurkan dunia. Patut dia senyap atau hebohkan? Kalau dia senyap, dia takut kalau-kalau cucu cicitnya yang sedang melakukan ujikaji dalam lab ter”apply” formula tersebut secara tidak sengaja. Jadi dia hebohkan supaya action can be taken to prevent that to happen. Tapi dia juga takut kalau formulanya itu dapat kepada pembawa malapetaka. My point is any “good” knowledge can be malapetaka kat dunia ni kalau dapat kepada pembawa malapetaka.

    Another thing don’t blame the ilmu. Bukankah segala ilmu kat dunia ni asalnya setitik air dari luatan yang luas? Good or Bad, it is from setitik air. If bad then don’t use it. Even the BAD has its GOOD, e.g. understand why it is bad is good, right? It is ALWAYS the pembawa malapetaka yang bodoh. It is NEVER the ilmu. Don’t blame the theory. Nie yang banyak orang tak nampak. Salahkan luaran. Punca sebenar tak nampak. You are sick not because of virus, HIV, AIDS, etc. ALWAYS, you are sick because of yourself.

  6. Lupa nak cakap…

    1) Mudin cakap “Namun, orang yang paling bodoh ialah orang yang tak sedar dia bodoh!”. In this case, dia absolutely tidak bersalah. Tak sedar! Bunuh orang pun tak pe kalau tak sedar. Ini memanglah menjadi tanggung jawab orang sedar macam Rasullah SAW. Saya yang tak sedar ini mestilah berusaha setakat yang saya mampu.

    Have we ever wonder what are other things we tak sedar? Adakah kita perfect, sedar semua????

    2) Kamal menyalahkan Eistein OR his theory. Put it this way. Why don’t we study very very hard (maybe until we get Noble price) to find a formula to counteract Eistein’s formula. If you put it this way, then malapetaka kat dunia ni adalah kerana kita sendiri. Kerana kita malas nak memerah otak supaya dapat counteract Eistein’s formula. Kerana kita malas nak study. Kita hanya rajin munuding jari ke Eistein.

    Saya takut “kerana terlalu jaga tepi kain orang, ular masuk kain sendiri pun tak sedar.”

  7. banyak sungguh teori dia ni kan. semuanya andaian dan kalau.

    takde sapa yang menyalahkan teori tu. cuma memang einstein sendiri yang penah kat menyesal cipta teori tu. Menyesal kerana buat silap. Buat silap, bodo la. Bodoh tak semestinya kerana tak pandai, tapi kerana tindakan tu yang boleh menyebabkan kerosakan juga satu kebodohan. Kesilapan seorang pemain bola tidak mengeluarkan bola dari kawasan bahaya dengan baik juga dipanggil tindakan bodoh.

    Dan semua orang kat dunia punya kebodohan sendiri.

  8. 1:

    ular masuk kain sendiri pun tak sedar

    nak salahkan siapa? pasti lah dia sendiri. sebab bodoh. ular masuk kain pun tak sedar.
    sebab itu kesedaran. awareness. itu penting. kalau bodoh tak sedar diri itu orang kata bodoh sombong, atau sombong bodoh!
    Kalau bodoh, sedar diri, tak apa. belajarlah!

  9. Saya takut “kerana terlalu jaga tepi kain orang, ular masuk kain sendiri pun tak sedar.”

    Maksud saya sebelum kita menuding jari ke arah orang lain, tanya diri sendiri apa yang boleh dan perlu kita buat. Kalau anda semua prihatin terhadap negara ini, penyelewengan yang berlaku, pemimpin yang tak tulus, dsb. Buatlah sesuatu. Kalau tak suka dengan Pak Lah, buatlah sesuatu. Kalau tak suka dengan Nik Aziz, buatlah sesuatu. Jangan hanya menuding jari.

    Tetapi sebelum kita semua buat sesuatu untuk membetulkan Pak Lah atau Nik Aziz, nasihat saya kepada diri saya sendiri, adalah lebih baik kita pastikan hal ehwal diri dan keluarga kita yang terdekat dahulu. Pastikan diri kita “sedar” sebagaimana mampu. Pastikan keluarga kita bahagia. Jihad bermula dari dalam hati kita sendiri bukannya dari pangkahan di peti undi semasa pilihanraya. Sebagaimana Rasullah SAW, baginda bersendirian dahulu, kemudian dapat wahyu, sebarkan kepada ahli keluarga terdekat, dan barulah anggota masyarakat. Kalaulah manusia termulia, Rasullah SAW memerlukan masa sebelum baginda berdakwah secara terang-terangan, masakan saya yang hina dina ini mampu terus pergi jadi calon pilihanraya dan kononnya ingin membetulkan masyarakat?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: