Muftia?

Tunggu reaksi mereka yang berkenaan tentang ini.  SIS pasti bersorak. Apa reaksi anda yang budiman?

🙂

Advertisements

4 Respons

  1. OO pasal ni. aku pun tak paham orang pompuan ni, diorang slalu sangat nak sama ngan laki², entah apa yang spesel sangat ntah.

    Cumanya, dalam kes ni, silap dipihak lelaki juga banyak, seperti kat negara serba boleh ni, banyak kadi yang seperti tidak cakna dengan masalah wanita dalam hal rumahtangga, selalunya lebih dipihak lelaki, (aku tulis berdasarkan beberapa kes yg slalu aku baca dalam paper saja ya, bukan kajian). Itu yang mereka ni dapat jadikan alasan untuk ‘memberontak’ ni.

    Tapi, sebenarnya Islam sangat menghargai wanita. cuma mereka tidak sedar kerana terikut-ikut dengan golongan yahudi dan nasrani. Islam melebihkan wanita lebih dari dua agama ini.

    Mungkin boleh cuba baca Why are so many Women converting to Islam ?

  2. bukankah sejarah menceritakan Saidatina Aishah pernah menjadi sumber rujukan?

  3. Semakin saya baca, semakin saya tak terkata sebenarnya.

    Dipetik dari CSM, dan dihadiri oleh SIS? Hmm…

    Semoga tiada niat/agenda tersembunyi disebalik liputan serta perhimpunan ini.

    Islam tak pernah tak adil terhadap wanita. Isteri kena taat pada suami dan mempunyai kebebasan yang terbatas sesudah bersuami. Islam juga kata suami yang terbaik menurut Nabi adalah yang terbaik terhadap ahlinya/isterinya. Dua perintah ini (untuk isteri dan suami) berbeza tapi saling timbal balik.

    Islam akan nampak tak adil bila diambil ikut bahagian tertentu (atau ikut suka kita) sahaja. Sebaliknya, keadilan serta keindahan Islam hanya akan dapat dilihat sekiranya kita mengamalkannya secara keseluruhan. Wallahua’lam.

  4. Sebenarnya menjadi lelaki itu lebih berat tanggungjawabnya, tapi kita hanya melihat kepada lelaki² yang tidak bertanggungjawab. Itu yang ramai nak sama ngan lelaki tu. Dalam pembahagian pusaka, memang la lelaki dapat lebih, tapi kalau nak ikut, harta tu datang sekali dengan tanggungjawab menjaga kebajikan adik-beradik perempuan yang lain. Tapi kerana kebanyakan orang kita hanya mengamalkan Islam hanya dipermukaan sahaja, maka inilah jadinya.

    Sesungguhnya, syarat untuk seorang wanita masuk syurga jauh lebih mudah dari seorang lelaki, jadi elok jangan disia-siakan kelebihan ini. Dalam agama kristian, mereka mengatakan rahib hanya masuk syurga kelas 2, hanya yang lelaki sahaja akan masuk kelas satu. Jadi mana adilnya mereka?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: