Terbaru dari Backman

Seperti yang dijanjikan oleh Michael Backman, dia menulis lagi. Tentang Malaysia. Nampak gaya, dia ni macam orang kemaruk cinta dengan Malaysia. Heh heh. Tapi tulisannya bukan surat cinta. Kita lihat siapa yang kena!

Rafidah added to her remarks about my column that no Malaysian should say such things. It’s little
wonder that she doesn’t welcome scrutiny from her own people. But then the idea that Malaysians
cannot comment publicly about how their country is run but a non-Malaysian can, is disgraceful.

Perhaps Rafidah needs to be reminded who pays her salary.

And as if to underscore my points about waste, on the day that my column was published, an assistant
minister told the Malaysian Parliament that Malaysia’s first astronaut to be sent into space next year
aboard a Russian space mission will be tasked to play batu seremban, a traditional Malay children’s
game played with pebbles, will do some batik painting and will make teh tarik, a type of Malaysian milky
tea, all to see how these things can be done without gravity.

The day before, the Government announced that a new RM400 million ($A142 million) palace will be
built for Malaysia’s king, a position that is almost entirely ceremonial.

And the week before a groundbreaking ceremony was held for a second bridge between Penang and
the Malaysian peninsular costing RM3 billion, a bridge that many consider unnecessary.

Where would the money be better spent?

Education is the obvious answer. But not on school buildings, for it matters less in what children are
educated than how. And how children are educated in Malaysia is a national disaster.

Baca disini.

Advertisements

4 Respons

  1. backman ni betul juga, duit tu patut digunakan untuk education, bagi lebih banyak biasiswa (bukan pinjaman) utk pelajar cemerlang, pelajar miskin yang tidak mampu, pelajar yang cemerlang dalam sokan, juga untuk sekolah² menjalankan aktiviti pembelajaran (bukan utk bangunan atau tugu, parking berbumbung utk guru).

    Lebihkan tumpuan juga utk membasmi kemiskinan.

    Malam tadi Si Stopa kata majoriti mahu AUKU dikekalkan, betul ke majoriti? Kalau setakat suara perwakilan pelajar lebih kepada mewakili pihak universiti tu, tak leh pakai sangat.

  2. pendidikan, kesihatan, kemiskinan tu semua lebih penting daripada main batu seremban ataupun istana baru.

    main batu seremban ni mcm mana ya ? kecik2 dulu tak sempat belajar.

  3. alah kamal, ketinggalan betul. orang dah nak pergi main kat bulan, dia baru tanya batu seremban tu apa! keh keh keh!

  4. ape yang batman tulis tue kita dah sedia maklum lama dah. batman yang jauh di seberang pun boleh nampak kebodohan tindakan kita (bodoh lagi), rakyat kita tak sedar2 lagi ke? huhuu.. kalau laa makcik2 kat ceruk2 kuala pilah tue boleh laa dimaafkan, ini budak2 ngaji bukan main tinggi masuk U pun masih tak sedar2 jugak…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: