Sampah

Di pangsapuri tempat tinggal aku, di dalam lift, di luar lift, di atas tangga, di bawah tangga, aku akan jumpa benda ini. Sampah.

Kalau helaian-helaian kertas yang terjatuh atau sengaja dijatuhkan, aku boleh maafkan lagi. Yang aku maksudkan sampah di sini ialah beg-beg plastik berisi sampah. Sampah yang telah dikumpulkan berhari-hari. Dah berulat.

Wahai manusia-manusia hampas yang meninggalkan sampah-sampah itu di situ. Apa? Ingat sampah-sampah itu ada kaki? Boleh berjalan sendiri ke tempat pembuangan? Bangang! Hampas! Sampah punya manusia!

Sudah 50 tahun merdeka pun masih hidup bagai tiada tamadun. Tiada peradaban! Atau kalau yang melakukannya ialah pendatang Indonesia yang merupakan majoriti penduduk pangsapuri itu, bukankah kamu lebih dahulu merdeka?

9 Respons

  1. tak bertamadun sungguh orang tempat kamu tinggal tu din..

  2. Ya Pakchik, tidak bertamadun. Itulah perkataan yang selalu keluar dari mulut aku bila aku tengok sampah-sampah tu. Kalau aku jumpa manusia yang buat kerja tu, aku sumbat aje sampah-sampah tu ke mulutnya!

  3. kau buat poster besar besar tampal kat sekitar flat kau tu :

    “sesiapa yang buang sampah merata rata dia adalah seekor babi!”

  4. King, hahaha! Bagus juga tu, kenapa aku tak terfikir ya?
    Tapi, bolehkah babi membaca?

  5. king, babi pun tak buang sampah merata-rata.

  6. hahaha..!!
    satu lagi kan tok, kalo perasan la, ce tgk tempat yg ada terpacak sign DILARANG MEMBUANG SAMPAH DI SINI. Denda bla bla..
    Hah! Kat situ la kita dapati ada sampah banyak. Takpun kat situ mmg bersih tapi ce tgk sekeliling. Sampah tak agak2. Tak boleh blah langsung la lagu tuh. HUH!!

  7. […] tidak seperti segelintir penduduk pangsapuri tempat tinggal aku yang tidak tahu membezakan antara tangga dan tong sampah, maka aku berjalan hingga hujung blok untuk membuang sampah. Sampai di hujung blok, ada 4 […]

  8. […] letak kat situ. Dengan baunya tak payah ceritalah! Ikutkan hati, mahu saja aku buat seperti yang Kingbinjai cadangkan.  […]

Tinggalkan Jawapan

