Sudah hilangkah kemanusiaan?

dn_01_big.jpg

[Foto dan berita oleh Utusan]

Hatiku menangis tanpa air mata melihat gambar ini.
Sedangkan Adam demam sedikit sudah gundah-gulana hati ini. Tergamak diperlakukan seorang manusia sebegini? Kamu bukan manusia lagi, kamu binatang! Malah lebih hina dari binatang.

Tidak mahukah kamu melihat bayi ini membesar, membawa seri dalam hidup, menguntum senyum walau dalam susah? Seperti ini?

image_00069.jpg

Advertisements

12 Respons

  1. sebab tu, aku nak sangat hudud dilaksanakan di negara ni. tapi orang tak paham, deme tau, potong tangan, zalim. Kepala hangguk dia zalim. Kalau tak mencuri, sapa nak potong tangan dia. Bongok, tak tau la, kalau dah bangsa pencuri.
    Lagi satu, orang tak nak, pasal hukum Islam tu. Mereka takkan kisah kalau itu cara sekular.
    Dan satu lagi, untuk mereka yang lain, bentangkan apa jenis hukuman yang anutan mereka cadangkan? tak mampu rasanya. Pasal dah memang takde, yang ada, untuk kematian, kahwin, dan beraya, tu je la. Tu pun lagi nak kutuk Islam (bukan kutuk orang Islam ye) Sebab tu, terpaksa ikut saja apa yang orang lain buat.

  2. entahlah… binatang pun takbuang anak dia merata rata

  3. Lepas subuh tadi, aku termenung seketika memikirkan kegembiraan orang yang akan menerima cahaya mata. Mungkin sebab aku teringatkan mak aku yg akan datang ke sini hari ini sebab nak jaga kakak ipar aku yg nak bersalin. Kemudian spt biasa aku buka Utusan Online. Spt mudin, hati aku menangis (keluar air mata sikit jer .. hehe) bila membaca berita ni. Rupanya dikala orang bergembira menyambut kehadiran orang baru, ada juga insan yang ‘terseksa’ dengan nikmat tuhan ni.

  4. Ya! Adikyah sangat setuju skali dgn pa’chik. Tp mampus nyer diorang tak nak implement sebab kalo ikut hukum hudud, memang diorang yg akan kena dulu. Betul tak? Oh! Tok tak yah jawab sebab jawapan dia memang 100% betul! Chisss… depa tuh memang semuanya sama. Time suruh pangkah semuanya thumps up, time implement depa punya janji, thumbs down la plak. thumbs drive tul la!!!! Har..Har…Har,,,,

  5. Pakchik, orang tak faham, apa kena-mengena hukum Islam dengan buang anak?

    king, ya, manusia ni lebih teruk dari binatang.

    kamal, ya, manusia waras pasti akan tersentuh, apatah lagi mahu membuang anak bagai sampah!

    adikyah, thumbs drive jauh lebih berguna dari binatang itu!

  6. Hukum Islam ni kan menyeluruh.
    Kita ada hukum dari awal lagi, hukuman ke atas penzina. Sebat, dan rejam.
    Buang bayi yang mengakibatkan kematian, kan ke dikira membunuh pula.

    Takat hukum denda saja dan jel (tu pun susah nak kena), apa nak kisah.

    Melaknasakan hukum Islam ni, ia satu tindakbalas berantai tau, bila kita jadik Islam yang baik, kita dengan sendiri rasa malu nak buat maksiat, jadi, bila buat hukum Islam, takkan nak benarkan lagi, judi, arak, dan segala maksiat lain tu berleluasa.
    Haha.. kang panjang pulak aku menulis, gitu la lebih kurang.
    Senang cakap, kalau ko dah jadik haji atau orang alim, datang sendiri rasa malu nak buat jahat ni atau membenarkan kejahatan/maksiat berlaku. (abaikan jenis haji-pasal-nak-menunjuk-nunjuk, atau haji ‘pelancongan’)

  7. Pakchik, aku saja je nak suruh kamu ulas panjang-panjang 🙂

  8. kamu!!! tak guna… hahaha…
    arghh.. aku sudah jadik jahat…

  9. memang sedih tengok, aku rasa kalau lah orang yang buang budak tu ada depan aku, memang sah aku tendang terajang!!

    Bangsat betol! Sorry ye ter emo pulak…

  10. anak mami, tak payah minta maaf, emo sajalah!

  11. dude, aku copy gambar baby tu ya

  12. dude, copylah!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: