Antara semalam dan hari ini

Imam Hassan Al-Banna, dalam Antara semalam dan hari ini:

Ternyata tamadun moden ini tidak berjaya sama sekali untuk menjamin kedamaian dan keharmonian masyarakat manusia. Ia gagal memberikan kebahagiaan kepada manusia sekalipun pintu ilmu pengetahuan telah di buka kepada mereka.

Assyahid mengulas bagaimana kesan komunikasi antara dunia Eropah dan Islam Timur telah membawa kepada kebangkitan ilmu dan seterusnya kemodenan kepada Barat. Malangnya, orientasi dunia mula bertukar kepada materialistik dan pintu ilmu pengetahuan itu gagal memberikan manfaat kepada mereka.

[Tok Mudin: Semakin berilmu semakin bodoh? Semakin lupa diri? Dimana silapnya?]

Advertisements

6 Respons

  1. ilmu tanpa amal takkan jadi latihan amali [praktikum]. Amal tanpa ilmu plak macam..macam..macam.. err.. tok tolong sambut sat, boleh dak ??

  2. Ilmu adalah sama. Namun, jasad yang memiliki ilmu ternyata berbeza.

  3. kerana kita lupa pesan nabi kita;

    “aku tinggalkan kepada mu 2 perkara yang dimana jika engkau berpegang teguh kepadanya engkau tidak akan sesat sampai bil a bila”

  4. Adikyah, amal tanpa ilmu itu macam henfon tanpa sim card, tak kiralah henfon canggih macam mana pun, tak boleh buat call, setakat 999 boleh la!

    Cik Kema, selamat berkecek di sini. Beza tu kat mana ya?

    King, ingat tu ingat, tapi… setakat ingat aja lah!

  5. moden tanpa iman tidak ada makna. Kerajaan firaun yang mampu buat piramid tu pun runtuh jugak kerana tidak beriman.

  6. Tapi kita tidak ada ‘Nabi Musa’ yang melawan ‘Firaun’, pengampu ramailah!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: