Makanan segera

Nampaknya perang terhadap makanan segera, bukan hanya berlaku di Malaysia. Minggu lepas, RTM telah mula mengharamkan iklan makanan segera. Semalam, Prince Charles pula mencadangkan agar makanan segera McDonald’s diharamkan. Baca di sini dan sini.

Tok Mudin: Tiada komen. Tok Mudin suka juga makan McDonald’s Double Cheeseburger. Hehheh!

17 Respons

  1. Alasan utama ialah kesihatan. Kalau faktor ini yang diambil kira, nasi pun sebenarnya menjadi punca kepada pelbagai jenis penyakit juga. Malah tidak keterlaluan kalau dikatakan orang Amerika dapat penyakit sebab makanan segera, orang Malaysia dapat penyakit sebab makan nasi. Tak nak haramkan nasi ke ?

    Aku, dah lama tak makan makanan segera tapi masih makan nasi.

  2. sebenarnya, kalau berlebihan tu yang jadikan penyakit. ahh… tak kisah la, bukan aku selalu makan pun benda tu semua. Jangan haramkan keropok lekor dah la.

  3. Kamal, kalau haramkan nasi, orang yang haramkan tu nak makan apa? Hehheh!

    Pakchik, betullaa, jangan haramkan keropok lekor udah ler 😛

    Erm, jangan sampai mengharamkan yang halal, dan menghalalkan yang haram udahle. Benda-benda tu tak haram pada zatnya! Kalau dimakan dengan cara memudaratkan, barulah jadi haram. Contohnya makan nasi sampai dua periuk sekali makan. Dengan periuk-periuk sekali dimakannya. Hehheh!

  4. aku dah lama tak makan mcd

  5. aduh..tringin nak makan fast food. kat canberra ni yg halal cuma kentucky jer.. tu pun hanya brani order chicken goreng jer.. yg lain tu was was…
    anyway, back to the topic, semuanya bergantung pada individu sindri.. kalau nak sehat, sindri pikir la…

  6. aku pun dah lame tak makan McD. boikot.McD penyokong kuat israel.setiap tahun berjuta diorang sumbang kat israel.alhamdulillah,aku dah berjaya istiqamah boikot McD sejak panggilan boikot beberape tahun lepas.cakap lah ape orang nak cakap.aku hanya harap balasan dari Allah.ni lah antara sumbangan yg boleh aku kasi kat saudare seIslam ku kat palestin.

  7. king, baguslah.

    anon, uh…ayam goreng halal di sana ya? setuju, bergantung kepada diri sendiri.

    macho, baguslah dapat istiqomah, aku cuba juga, tapi rasa macam susah nak boikot 🙂

  8. bagus jugak kalau haramkan iklan makanan segera tu…tp,tak boleh jugak..susah la aku nak makan burger nanti..

  9. ehmmm…rtm saja je nak haramkan iklan makanan segera tu..rtm nak minta perhatian kerajaan…

  10. AKU sedang wat kajian tentang makanan segera nie….korang thu la mcm2 skrang ie masalah ……jadi wat serabut kepala otak aku je nak pikir masalah negara yang x pERNAH NAK SELESAI ni

  11. klau koran ada pendapat ckp la ek kat aku…….aku tengah biol ini

  12. makanan segera tak baik utk kesihatan

  13. sepatutnye makanan segera x patut dharamkan sebab bukan smua makanan sgera bleh mdatangkn kmudaratan.klu korang busy,korang ade mase g cari nasi,ayam masak kicap,sayur goreng,etc.mesti korang kol mc D,xpun, korang g kedai kat bawah and beli air coke dan megi.

  14. aku pun tgh wat kajian psl makanan segera ni..pening pale nak dapatkan maklumat.makanan segera ni mmg bnyk keburukan dari kebaikan.mungkin kesannya kita x nampak skag tp akan dtg baru kita sedar. tapi nak jauhkan diri dr makanan segera ni susah sgt….iman x kuat bila ternampak mcD, kfc sume tu….

  15. Sya bukan tok mudin tpi mudin masih muda,bru umur 23 tahun,ciri2 nya tingi,tegap,kuning langsat,hdung mancung,rambut cepak.

Tinggalkan Jawapan

