Tutup TV, jimat wang!

September lalu, Abg Hairul memulakan blog Malaysians for Less TV. Blog itu sudah lama tidak dikemaskini. Mungkin beliau sibuk, mungkin tiada bahan.

Artikel ini bagus untuk dibaca:

Ten Financial Reasons To Turn Off Your Television – And Ten Things To Replace It With

Secara ringkas, artikel itu menyenaraikan 10 sebab untuk tidak menonton TV dan menyarankan 10 perkara untuk menggantikannya iaitu:
1. Bersenam / exercise
2. Memasak
3. Baca buku
4. Mulakan perniagaan
5. Be social / Bersosial?
6. Belajar, ambil kelas malam.
7. Belajar kemahiran atau hobi baru.
8. Buat projek major anda.
9. Get things done!!! (Banyak benda boleh buat… rumah bersepah tu.. bila nak kemas? Kain baju bila nak basuh?)
10. Take care of whatever bothers you.

In short, by cutting out television, you can not only directly save money, but live a much more rich and fulfilling life.

Powered by ScribeFire.

Advertisements

6 Respons

  1. hmmm no tv ek? tapi keje aku memerlukan aku nengok tv SELALU … malah bos aku siap suruh aku masukkan astro kat umah, tapi aku tak setuju … hehhehhe …

    1. Bersenam / exercise (errrrrr …)
    2. Memasak (tengah malam nak masak? sapa nak makan?)
    3. Baca buku (ok)
    4. Mulakan perniagaan (jual burger?)
    5. Be social / Bersosial? (gi dancing kat disko?ekekekk)
    6. Belajar, ambil kelas malam. (hmmmmm …)
    7. Belajar kemahiran atau hobi baru. (makan? akakakka)
    8. Buat projek major anda. (hmmmmm …)
    9. Get things done!!! (Banyak benda boleh buat… rumah bersepah tu.. bila nak kemas? Kain baju bila nak basuh?) ((ni biasa laa … tapi tv tetap dibuka untuk telinga mendengar))
    10. Take care of whatever bothers you. (hmmmmm…)

  2. Izinni, banyaknya hmmmm… kerja kamu tengok tibi ker? heh!

  3. TV, apa tu ?

  4. najmudin,
    hmmmmm tu maknanya … perkara yang boleh dipertimbangkan. hehehhee
    memang keje aku nengok tv, walaupun aku malas kekadang. hehehhe

  5. kebetulan je. just wrote something on this. dah try all ten. lepas tu bukak balik TV!

  6. Kamal, entahla. Sham Rais panggil kotak bodoh (the idiot box). Hehheh!

    Izinni, ok 🙂

    acciaccatura (sudah la nak eja nama kamu), heh! bukak sikit-skit ok la…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: