Samseng

Ini cerita tentang seorang menteri yang dipertangggungjawabkan untuk menjaga hal ehwal pelajaran budak-budak sekolah di negeri Malaya. Dulunya tugas menjaga hal ehwal pelajaran budak-budak ini disatukan dengan hal ehwal menjaga perihal budak besar di universiti. Tapi entah ilham dari mana yang diterima oleh Imam Hadhari, maka dua tugas itu diasingkan.

Maka berkatalah si menteri pelajaran tadi bahawa pengaruh samseng di kalangan budak-budak sekolah dibawah jagaannya amatlah serius dan membimbangkan.

Tapi sebenarnya hakikat ini tidaklah menghairankan. Rupa-rupanya menteri penghunus keris telanjang itu adalah bapa segala samseng. Gambar ini menceritakan segalanya.

Kasihannya aku kepada ibu bapa budak-budak sekolah di Malaya yang memperjudikan masa depan anak-anak mereka di tangan samseng penghunus keris telanjang ini. Aku tak tahu, aku baru boleh mengundi sekali dalam hidup aku pada tahun 2004. Dan aku tak pilih puak-puak samseng ini.

Aku percaya tidak ada ibu bapa yang mahu anak-anak menjadi samseng, kan? Lain kali, sebelum pangkah, fikir betul-betul!

Untuk membantu kalian membuat pilihan, sila baca:

Powered by ScribeFire.

7 Respons

  1. diorg kan skang kawan ngan ‘mat rempit’… perangai lebih kurang la tu… ;p

  2. zaman aku sekolah nuar sama seleman jadi menteri pelajaran…

  3. lupa sibibir merah tu juga

  4. he he he . . . dan si kheri pun jangan dilupakan. Ada tokoh jadik ikon samseng abad ini. Aku kesiankan Tok Lah yang terpaksa berdiri di belakang menantu yang sesuai dipanggil antu… hu hu hu .. jangan pandang belakanggggg!!!!!

  5. memg betul kau din……

  6. Terima kasih semua. Aku kurang sihat. Tak dapat nak respon satu-satu. Sorry.

    Wassalam.

  7. Alangkah sedih rasa hati kerana nasib guru di bumi 50 tahun merdeka diperlekehkan. Hajat hati nak mendidik anak bangsa menjadi orang berguna, tapi kalau baru jentik sikit dah nak masuk mahkamah, baiklah diam-diam habiskan silibus.

Tinggalkan Jawapan

