Tazkirah Ringkas: Jangan takut dilabel fanatik

Kewajiban seluruh umat Islam, khususnya masyarakat Islam yang telah dikurniai jiwa kemerdekaan dan telah merasakan peribadatan kepada Allah, dan lebih saya tekankan lagi para ulama dan kaum terpelajar, adalah, “Bersikaplah waspada! Janganlah kalian sampai terperosok ke dalam perangkap. Janganlah kalian takut mendapatkan label ‘fanatik’. Janganlah kalian khawatir dituduh golongan fanatik dan berpegang teguh pada sunnah. Dan janganlah kalian berlepas diri dari Islam sebagai prinsip dan dari hukum-hukumnya yang berkilau serta dari keterusterangan tujuan kalian dalam masyarakat religius dan sistem pemerintahan tauhid sehingga musuh-musuh kalian yang keji menjadi senang karenanya.”

Ali Khamenei, Perang Kebudayaan, Penerbit Cahaya, Jakarta, 2005.

 

Text Link Ads

Advertisements

9 Respons

  1. kami sentiasa dibelakang menyumpah seranah mereka yang melabel kamu fanatik

  2. kamu kena label ke tok?

  3. sapa cakap tok macam tu? sapa? sapa? meh sini, aku debik sekali! Biasa diorang tuh.

    fanatik ke arah kebaikan tadak hal punya. tak payah takut pun. berani kerana benar!!!!

  4. Erk… tak…tak! Tiada sesiapa melabel aku sebagai fanatik. Hanya sebagai peringatan, tak perlu takut dilabel sebagai fanatik. 🙂

  5. kru…

    baik digelar fanatik terhadap ugama dari fanatik nak masuk nuraka….

    din……. kadangkan… orang bukan takut.. malu… tak sejuk kata mereka kalau buat hal-hal ugama neh…

    Tok Mudin: Kalau buat jahat tue… sejuk sangatlah gamaknya ya? :>

  6. yg fanatik hal2 baik slalu dipandang serong.. yg fanatik bukan2 xde plak.. huhu..

  7. Fanatik yang positif tak apa. Tapi selalunya ‘mereka’ yang berpihak di sebelah yang dominan itu memandang kefanatikan itu dengan konotasi dan perspektif yang sebaliknya. ‘Mereka’ takutkan bayang-bayang sendiri agaknya 🙂

  8. ehem ehem… testing testing…

  9. achik, jowopinter, ya…. fanatik biar bertempat. 🙂

    Kema, kenapa?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: