Cerita orang makan gaji (3)

Ini artikel yang sangat baik untuk orang makan gaji. Seperti aku dan sebilangan besar daripada kamu.

You don’t stay at one company your whole life, so your identity can’t come from your company. Instead, it comes from the choices you make.

That means it’s absurd to feel like your employer controls your life, because your employer isn’t even making a lifetime commitment to you. You control your life, so take responsibility for it and don’t blame circumstances or your employer or both.

And certainly don’t be angry that other people take personal responsibility for their lives and careers, and get more of what they want than you do.

lagi…

1. Job hunt all the time.

You’re managing your career all the time, so if you’re not constantly looking around to see what opportunities are there for you, how will you find them? No one is steering your career for you. If you don’t have long-term goals that you’re working toward every day, your career is going nowhere; you’re treading water in the workplace instead of swimming.

(mahu lagi?)

Exactly!!! Mungkin kerana itulah aku tidak pernah berhenti mencari. Dan mungkin sudah sampai masanya untuk aku mengorak langkah….

8 Respons

  1. semalam operation director aku tanya ke mana aku nak pergi lepas resign. aku cakap tak kemana .. duduk rumah dan kerja part-time ikut masa aku sendiri.

    dia mintak aku fikir semula keputusan aku resign. dia harap aku boleh consider coming back to work here. hmmmmm …. mungkin tidak kot.

  2. oit, suruh dia naikkan gaji ko semilan ratus persen la izi.. kekekek…

    din,
    cari je sampai jumpa yang paling sesuai.
    err… mintak ngaj’jar kolej matrik di kok lanas la weh.. dekat ngan kampung bini ko tu… [ada poli pun dah ada yang kena tangkap telanjang dalam semak, ni tambah lagi satu pusat pembekal pelaku maksiat neh… lagi teruk la kok lanas tu…]

  3. nak carik keje lain gak.. huhu.. 😉

  4. Izinni, buatlah apa yang membahagiakan kamu 🙂

    Pakchik, Kok Lanas ada kolej matrik ke? Boleh la Ummu Adam minta ngajar situ. Aku jadi cikgu? Haha… Tok Mudim ada market lagi tak sekarang? 😀

    achik, carilah! 🙂

  5. exactly!
    Especially dlm company sekarang nie..lagilah kena ngorak langkah besar2 sikit.

  6. hok tu projek baru nuar muso.. tak tau la jadi ko dok…

  7. Yeah! our life in our hand!..Working is part of my life.
    Life is a process for growing up.
    For me is not job hunting, is Life fullfillment.

    What i wont regret after 5 year from Now..
    If i will regret, then i stop it and seek others opportunity.
    Changes is always possible. 🙂

    Zom zom gi jadi tau keh 😛
    orang JOHOR

  8. Semoga sukses naik gaji, kalau pun tidak naik Haji

Tinggalkan Jawapan

